Vanliga frågor

iPhone 4, 4s, 5, 5s, 6, 6 plus, 6s, 6s plus, 7, 7 plus, 8, 8 plus, X, XS, XR, XS Max

Man måste tyvärr byta hela skärmenheten om något av touch, LCD eller glas är trasigt då hela skärmenheten är ihoplimmad.
Prova tystknappen (slå av/på) och om telefonen vibrerar tyder det på att telefonen är igång men har fel på skärmen och ett skärmbyte kan lösa problemet. Om den inte visar några livstecken testa att ha den i laddaren i minst 2 timmar, när batteriet är helt urladdat syns nämligen inte ens någon laddsymbol. Prova även en helt annan laddare. Om felet kvarstår kan batteriet eller laddanslutningen vara trasigt och behöva bytas.
Försök att stänga av den helt och hållet på en gång, låt den sedan torka i någon dag på ett torrt ställe innan du provar att sätta på den igen. Skulle din iPhone sluta fungera kan du lämna in den till oss så kan vi fuktsanera den (vilket innebär att vi använder speciella kemikalier och löder om utsatta områden) så att vi stoppar korrosionsangreppen inuti telefonen. Skulle vi inte lyckas är det kostnadsfritt.
Det är vanligt att det packas smuts i botten på ladduttaget och kontakten går då inte ända in som den ska, den vita plasten på kontakten ska gå ända in mot ramen. Skulle det vara ett mellanrum mot ramen behöver man rensa ut smutsen som sitter i botten på ladduttaget i telefonen. Stäng av telefonen och ta en tandpetare (av trä/plast) och försökt att få ut det som sitter i botten.

iPad 2, 3, 4/iPad Mini 1, 2, 3, 4/iPad Air 1, 2/iPad Pro 9,7 & 10,5

Vid stötar kan ibland LCD-kontakten lossna, speciellt på iPad 2 som gör att den visar inverterade färger, allt i grönt eller andra färgfel på bilden. Det är inget trasigt, dock måste iPad’en lämnas in för att fästa tillbaka anslutningarna på ett säkert sätt så det inte händer igen.
Om inte hörlursuttaget eller ladduttaget har tagit skada räcker det med att försöka peta ur resterna ur hålet men var försiktig. Om ni inte lyckas hjälper vi gärna till med det då vi har specialverktyg för just det ändamålet.
Ibland kan iPad:en hänga sig och det räcker då med att göra en kallstart, håll inne På/av knappen tillsammans med hem-knappen i minst 10 sekunder så startar den om. Skulle den inte starta, kom gärna in till oss så gör vi en kostnadsfri undersökning om vad felet är.

Säkerhetskopia

Jo man ska alltid säkerhetskopiera sin telefon innan man lämnar in den på reparation. Vi tar ingen ansvar för information, bilder eller annat i telefonen.

Är ni en auktoriserad apple verkstad?

Nej, vi är inte auktoriserade av den enkla anledningen att Apple reparerar inte sin kunds trasiga iPhone eller iPad. Apple byter ut den gamla telefonen mot en renoverad och er telefon skickas till en fabrik i Asien för att i sin tur renoveras och bytas ut mot nästa kunds telefon. Nackdelen med det alternativet är att man har ingen aning om skicket som den utbytta telefonen hade eller vilka gömda fel som kan finnas kvar. Man bryter sin garanti hos Apple när man reparera sin iPhone hos oss.
Om vätskan inte ännu har torkat ska du omedelbart stänga av datorn, sedan ska du lägga datorn så att vätskan kommer ut i samma riktning som den kom in, dvs om det är tangentbordet ska man lägga den öppen upp&ner till dess den torkat färdigt. När den är helt torr (kan ta några dygn) kan man prova att starta datorn och se om alla tangenter fungerar. Skulle det vara något fel på vissa tangenter som ”fastnar” eller inte fungerar så behöver tangentbordet bytas ut, kontakta oss för prisförslag.

Reparationer

Nej tyvärr vi garantera inte att din telefon är vattentät efter reparation.
Om din telefon går sönder under reparation och om vi inte kan fixa felet kommer vi att ersätta den med en likvärdig telefon. Väntetiden på att få en likvärdig telefon kan blir upp till fyra veckor.

Garantivillkor

Vi lämnar tre månader garanti för alla reparationer.

Inköpskvittot måste uppvisas för att garantin ska gälla. Om du har råkat tappa bort ditt kvitto kan du gå in till din närmaste Fixiphone butik så kan de berätta hur du ska gå tillväga. Kontoutdrag från bank är inget kvitto för oss därför är det väldigt viktigt att du sparar ditt kvitto.

Garanti gäller på fel som uppkommer på reparationen som inte orsakas av handhavandefel, d.v.s. när man själv inte är orsaken till det uppkomna felet. Sprickor, vattenskadade är exempel på sånt som inte täcks av vår garanti.

Garanti gäller endast för reparationen som vi har utfört inte på hela telefonen. d.v.s om vi t.ex har bytt skärmen på din telefon så lämnar vi garanti bara på skärmbyten. Av säkerhetsskäl vill vi inte att kunden ska lämna sin lösenord till oss därför det är bäst att kunden själv testa telefonen i butiken efter att reparationen är klar. Detta för att säkerställa att allt funkar som det ska i telefonen.

Ångerätt

Vi har 30 dagars ångerätt för inköpta produkter i butiken. Presentkort, specialbeställda varor, tjänster som redan är utförda ,delar till Android-telefoner och delar till datorer omfattas inte av bytesrätten eller öppet köp eller ångerätt.För att få dina pengar tillbaka måste du ha kvittot kvar samt lämna tillbaka varan hel och ren, i originalförpackning. Varan får inte heller ha varit använd eller monterad.